استاندار خوزستان پیگیر ساخت شهرک سینمایی و خانه سینما در اهواز شد
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۳۶۰۸۷
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی سینما در سینما اکسین اهواز گفت: در هفته گذشته شهرستان اهواز میزبان جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان بود که بی تردید برگزاری این جشنواره ها می تواند جهش ارزشمندی در فعالیت های هنری محسوب شود و موجبات نشاط اجتماعی را نیز فراهم آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی یادآور شد: انتظار میرود جشنواره ها در امر تولید و همچنین افزایش سطح کیفی آموزش نیز موثر واقع شوند و هم زمان با فعالیت های تولیدی، مقوله نقد تحلیل و پژوهش مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
استاندار خوزستان با بیان این که برای ساخت شهرک سینمایی و خانه سینما در اهواز قول احداث آنها را به هنرمندان می دهم، گفت: به این نکته واقفیم که سینما نسبت به تئاتر هنری است که در کنار ذوق و خلاقیت متکی به هزینه و سختافزار است و خوشحالیم که به رغم وجود برخی کاستی ها و تنگناها به واسطه احساس مسئولیت و عزم جدی هنرمندان و سینماگران خلاق خوزستانی در سال ها و ماه های اخیر نیز طرح های مختلف تولید آثار سینمایی اعم از فیلم های بلند کوتاه مستند و انیمیشن به فعالیت خود ادامه دادند و شاهد راهیابی یک اثر از خوزستان به جشنواره بین المللی فیلم کن بودیم که افتخاری ارزشمند را در تاریخ فرهنگی و هنری استان به ثبت رساند.
شریعتی ادامه داد: هرچند که سینما در ایران به عنوان هنری وارداتی شناخته شده است اما در مقاطع مختلف شاهد تاثیرگذاری خلاقانه فیلمسازان ایرانی در این هنر غنی و پرمخاطب حتی در عرصه جهانی بوده ایم که این خود نشان دهنده وجود ظرفیتهای بالا و پویایی هنر سینما به عنوان هنر هفتم و از همه مهمتر وجود پتانسیل های کارآمد ایرانی است که میتوانند به گونه ای خلاقانه با استفاده از هنر تصویر موجب مفاهیم ارزشمند و انتقال هنرمندانه آنها به جای جای جهان شوند.
وی بیان کرد: سینماگران خوزستانی بخش ارزندهای از سرمایه های فکری و فرهنگی استان هستند شایسته است که تعامل سازنده ای میان نسل امروز و پیشکسوتان آن صورت گیرد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: حرکت تحولآفرین در فضای فرهنگی امروز جهان نیازمند تبادل روزآمد تجربهها و ارج نهادن به دانش نوین است و سینما به عنوان یک هنر ترکیبی و جریان ساز، صنعت و تکنولوژی را هم در خدمت خود درآورده است و امیدوارم در چارچوب تبادل تجربه گامهای موثری در مسیر توسعه فرهنگی و هنری استان برداشته شود.
شریعتی اضافه کرد: در طول تاریخ سینمای ایران نام تعدادی از فیلمسازان و سینماگران خوزستان در شمار افتخار آفرینان سینمای ایران در عرصههای جهانی قرار دارد.
وی گفت: فرهنگ و سرمایه های اجتماعی، هویتی، تاسیسات عمرانی و صنعتی و منابع طبیعی و گردشگری خوزستان و روحیه مقاومت مردمان خونگرم این کهن دیار زرخیز شهید پرور بارها دغدغه و دستمایه فیلمسازان نامی کشور برای تولید اثر سینمایی نیز قرار گرفته است که این نکته ارزشمند حکایت از وجود سوژه ها و موضوعات متنوع و متعدد و موقعیت های ارزشمند برای ساخت فیلم با محوریت خوزستان دارد.
انتهای پیام/ب
ساخت شهرک سینمایی و خانه سینما در اهوازمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: استانداری فیلم سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۳۶۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»